De 4 Wat-vragen bij AD HOC
Herken je dat? Die collega die regelmatig binnenstormt met een groot PROBLEEM wat NU opgelost dient te worden door JOU?
En vaak trap je er met open ogen in. Dan ben je al aan het redden, nog voordat je jezelf afvraagt of dit wel zo belangrijk is 😱
Gewoon omdat je;
– collegiaal bent
– aardig bent
– weet dat jij het in no-time fikst
– denkt dat het jouw verantwoordelijkheid is
– meent dat het veel problemen kan geven
– graag anderen helpt…
….de lijst redenen om op te springen en te helpen is waarschijnlijk langer dan de redenen om het niet te doen 🤷🏼♀️
STOP met SPRINGEN ZONDER deze 4 WAT-VRAGEN:
1. Wat is er aan de hand?
2. Wat is de impact?
3. Wat heb je zelf al gedaan?
4. Wat verwacht je precies van mij?
Dit zijn helpende vragen om er achter te komen of het ECHTE ad hoc of VALSE ad hoc is. De vragen zetten aan het denken, waardoor jij en de hulpvrager uit de emotie, in de ratio terecht komt. Precies dus waar je wilt wezen als je moet beslissen om dat wat je van plan was te gaan doen aan de kant te schuiven en (weer) mee te gaan in de waan van de dag.