Voorkom Tijdverlies met Effectief Agenda Beheer
Ohhhh, het is al 17 uur! Geschrokken kijk ik naar de klok. Waar is mijn dag gebleven? Ik heb niets gedaan van wat ik van plan was.
Ik moet afsluiten en aan het avondprogramma beginnen, er is vandaag geen ruimte om over te werken, maar de tijd is als los zand door mijn vingers gegleden.
Herken je dit? Van die dagen dat de klok met de minuut harder lijkt te lopen? Of dat je die klok helemaal niet in de gaten hebt en het ineens veel later is dan je dacht?
Realistische Planning voor Effectief Agenda Beheer
Hoe voorkom je dit?
Nou ja, helemaal voorkomen kun je dit niet. Maar als je hier regelmatig last van hebt, kun je hier wel anders mee omgaan.
Begin ten eerste met een realistische planning. Deze ondersteunt je als je wordt meegezogen in de waan van de dag. Jouw planning laat je zien wat je van plan was om te doen. Bij echte urgentie helpt deze je om keuzes te maken.
Een realistische planning betekent niet alleen dat je je taken op een rij zet, maar ook dat je rekening houdt met onverwachte gebeurtenissen. Blokkeer tijd voor je belangrijkste taken en wees niet te ambitieus met wat je denkt te kunnen doen in een dag.
Ritme en Structuur in je Werkdag
Zorg voor een ritme in je dag, waarin je gefocust werk en kleine klusjes (zoals e-mails) afwisselt. Dit helpt je om productief te blijven zonder overweldigd te raken.
Een andere handige tip is om een alarmpje in je telefoon te zetten die je waarschuwt als je moet stoppen. Dit helpt je om niet te verzanden in een taak en de tijd uit het oog te verliezen.
In de training Effectief Agenda Beheer krijg je een methodiek aangeleerd die jou ondersteunt, zodat je doet wat je van plan was! Binnenkort ook verkrijgbaar als e-learning!
Met de juiste technieken en een goede planning kun je veel beter omgaan met de tijd en voorkom je dat de dagen ongemerkt voorbij vliegen. Zo houd je controle en bereik je meer, zonder dat de tijd als zand door je vingers glipt.
Lees ook: Effectief Outlook Beheer